Bekkenscheefstand: Kinesitherapie en behandeling van bekkenscheefstand

Heb je last van nekpijn, pijn in de lies, rugpijn of andere klachten zonder duidelijke oorzaak? Het kan zijn dat je last hebt van bekkenscheefstand. Een kinesitherapeut brengt je bekken terug in symmetrie.

Vind meteen een kinesist voor bekkenscheefstand

Wat is bekkenscheefstand?
Oorzaken verwrongen bekken
Symptomen bekkenscheefstand
Kinesitherapie bij bekkenscheefstand

Wat is bekkenscheefstand?

Er is sprake van bekkenscheefstand wanneer een bekkenhelft in zijn geheel aan de ene kant lager staat dan de andere kant. Heb je soms het gevoel dat je scheef staat? Dan kan het zijn dat je last hebt van een veelvoorkomende asymmetrie van het bekken. Dit kan veroorzaakt worden door een beenlengteverschil, een bevalling, verdraaiing, val of ander trauma.

Hoewel bekkenscheefstand verschillende klachten kan veroorzaken, is het niet altijd zichtbaar. Dit komt omdat je lichaam zal proberen de scheefstand van het bekken te compenseren. Bijvoorbeeld door je wervelkolom of knie lichtjes te draaien. Je lichaam geraakt uit balans en krijgt te kampen met verschillende klachten zoals hoofdpijn, lage rugpijn, pijn in het bekken, pijn in een been, enz.

Vind meteen een kinesist voor bekkenscheefstand.

Oorzaken verwrongen bekken

Een bekkenverwringing of bekkenscheefstand kan verschillende oorzaken hebben. De verbindingen van het bekken naar de wervels van de onderrug zijn heel belangrijk bij de bewegingsfunctie van het bekken. Een storing hierin kan leiden tot een verwrongen bekken. Meestal wordt het probleem langzaam opgebouwd, bijvoorbeeld door een verkeerde houding of langdurige overbelasting.

Het bekken ligt op een plek waar alle pezen, spieren en zenuwen hun juiste baan kunnen volgen. Bij een storing in het bewegingsapparaat kan een kleine verandering grote gevolgen hebben. Enkele mogelijke oorzaken van een scheef of gekanteld bekken zijn:

• Een val of trauma
  • Een ongeluk waarbij je lichaam een stevige klap heeft gekregen
  • Een verkeerde zitgewoonte, bijvoorbeeld regelmatig onderuitgezakt op de bank zitten
  • Een verkeerde slaaphouding
  • Erfelijke aanleg
  • Bekkeninstabiliteit
  • Heupafwijkingen
  • Langdurige stress waardoor de spieren overbelast worden
  • Een bevalling
  • Een wervelblokkade
  • Een afwijkende voetstand
  • Een aangeboren beenlengteverschil

Klachten bekkenscheefstand

Bij bekkenscheefstand kunnen verschillende klachten optreden. Dit komt omdat je lichaam de asymmetrie zal proberen compenseren. Wordt de compensatie uit de wervelkolom gehaald? Dan kan je last krijgen van nekpijn, hoofdpijn, schouderpijn, rugpijn, enz. Komt de compensatie uit de benen? Dan ontstaan klachten zoals pijn aan de knieën of andere delen van de benen. Hierdoor kan je soms het gevoel hebben dat je scheef staat.

Mogelijke pijnklachten door bekkenscheefstand:

• Hoofpijn of migraine
  • Nekpijn
  • Schouderpijn
  • Pijn in de armen
  • Pijn in de lies
  • Tintelingen in de armen of handen
  • Rugpijn
  • Pijn tussen de schouders
  • Moeilijk kunnen bewegen
  • Pijnlijke heupen
  • Pijn in de benen
  • Tintelingen in de benen

Ervaar je een of meerdere van deze klachten zonder dat daar een oorzaak voor is? Dan is het nuttig om langs te gaan bij een kinesist zodat hij kan kijken of er sprake is van bekkenscheefstand.

Kinesitherapie bij bekkenscheefstand

Bij een bezoek aan de kinesist zullen eerst en vooral je klachten worden besproken. Waar ervaar je ongemakken? Wat doet er precies pijn? Daarna zal de kinesist je lichamelijk onderzoeken om te kijken of er sprake is van bekkenscheefstand. De kinesist kan hiervoor gebruikmaken van speciale meetapparatuur.

Daarna zal de kinesist een behandeling op jouw maat voorstellen waarbij het bekken terug in een symmetrische positie wordt gebracht. Meestal merk je na elke kinesessie een verbetering van je klachten op. Ook steunzolen kunnen helpen om je bekkenscheefstand aan te pakken. Dankzij de zooltjes kan je onbewust de juiste neutrale stand van het bekken vasthouden.

Verder kan een kinesist je ook specifieke oefeningen aanleren. Deze kan je makkelijk zelfstandig thuis verderzetten.

Hoeveel kinesitherapie kost, hangt af van je klachten en de duur van de behandeling. Gemiddeld zal je voor een kinesessie ongeveer €25 betalen. Neem voor het exacte tarief een kijkje op de persoonlijke pagina van je kinesitherapeut.

Er is een gedeeltelijke terugbetaling van kinesitherapie bij bekkenscheefstand mogelijk. Neem hiervoor contact op met je ziekenfonds of lees meer over de terugbetalingsvoorwaarden voor kinesitherapie.